Wiejska Baza Kategoryzacyjna

POLSKA FEDERACJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ
Gospodarstwa Gościnne

PFTW (81) 501-43-11 phone

TWOJA KWATERA

CIĄGLE BEZ KATEGORII ?

Nie czekaj, złóż wniosek
online ju dziś.

Z wniosek

Obsługa gości

W turystyce mamy do czynienia z ludźmi z różnych środowisk, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia i o szerokim przedziale wiekowym. Podstawą powodzenia w działalności turystycznej jest profesjonalna obsługa gości, która obejmuje kontakty pomiędzy właścicielem, jego rodziną i gośćmi. Polega ona na odpowiednim podejściu do gości, tak, aby w pełni
spełnić ich oczekiwania i wymagania. Turysta musi być tak obsłużony, by czuł, że jest kimś wyjątkowym, traktowanym wręcz jak członek rodziny. Nie jest to jednak takie proste, dlatego osoba, która obsługuje gości powinna wyróżniać się następującymi cechami: życzliwością, wysoką kulturą osobistą, otwartością, komunikatywnością i uprzejmością. To od tego zależy jak ułożą się kontakty kwaterodawcy z klientami i jak będą one wyglądały w przyszłości.
Turystyka wiejska i agroturystyka to najczęściej przedsięwzięcia rodzinne, które wymagają zaangażowania wszystkich jej członków. Cała rodzina powinna uczyć się postępowania wobec gościa, poznawania jego oczekiwań, zaspokajania potrzeb i wielu innych elementów składających się na zasadę dobrej obsługi klienta.
„Podstawową zasadą jest uprzejmość, z jaką witamy gości, przyjaźń i serdeczność, jakimi ich obdarzamy, poczucie humoru i pozytywne nastawienie, które ułatwiają porozumienie i pozwalają zapomnieć o problemach dnia codziennego”.
Pozytywne wrażenia u gości kształtują się już podczas pierwszego spotkania z właścicielami, dlatego warto zadbać by były one korzystne. Dobre wrażenie można wywrzeć na kliencie już w trakcie rozmowy telefonicznej lub wymiany korespondencji albo przy pierwszym spotkaniu.
Warto więc zadbać o odpowiedni, schludny wygląd zewnętrzny, przyjazne zachowanie oraz miejsce i okoliczności powitania gości.
Obsługa gości wymaga zdobycia niezbędnej wiedzy, starannego przygotowania członków rodziny, otoczenia całego gospodarstwa i kwatery, przygotowania i wyposażenia pokoi noclegowych, łazienek, kuchni, pomieszczeń do spędzania wolnego czasu itp. Goście oprócz miłej atmosfery potrzebują komfortowych warunków w pokojach z łazienkami, smakowitego domowego jedzenia, atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego, spełniających wymogi bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że dzisiejszy gość jadąc na wieś poszukuje wrażeń, chce poznać kulturę i tradycję regionu, codzienne życie rolnika, aktywnie wypoczywać w bliskim kontakcie z przyrodą i naturą, a wiec zakres jego oczekiwań jest bardzo szeroki. Profesjonalna obsługa polega na taktownym, przyjaznym i życzliwym podejściu do gościa, na umiejętności słuchania i wykorzystywania wszelkich uwag do poprawy jakości usług, na zdefiniowaniu jego potrzeb, na jasnym i precyzyjnym przekazie informacji. To wszystko stanowi gwarancją sukcesu. Dzięki profesjonalizmowi budowany jest pozytywny wizerunek o biektu, działalność jest bardziej konkurencyjna i osiąga lepsze wyniki finansowe, przyjeżdża więcej gości, ma dobrą opinię na rynku usług turystycznych.

Organizacja pracy w gospodarstwie

Prowadzenie usług turystycznych wiąże się z koniecznością odpowiedniego przygotowania członków rodziny i całego gospodarstwa. Bardzo ważne jest otoczenie i przestrzeń, która będzie służyć nie tylko do realizacji codziennych różnorodnych potrzeb rodziny, ale stanie się przede wszystkim miejscem wypoczynku i rekreacji dla gości. Powinna być ozdobą i wizytówką gospodarstwa, ponieważ z punktu widzenia turysty, to ona często decyduje o wspomnianym wcześniej pierwszym wrażeniu.
Usługi turystyczne to nie tylko nocleg i wyżywienie oraz odpoczynek w ogrodzie. To przede wszystkim zagospodarowanie czasu wolnego gościom, to szeroki zakres usług, stworzonych na bazie własnych zasobów i umiejętności. Ilość zajęć i czasu poświęcanego na pracę w gospodarstwie agroturystycznym czy kwaterze wiejskiej zależy od ilości przebywających gości i rodzaju świadczonych usług. Musimy też pamiętać o tym, że oprócz obsługi gości, część czasu musimy poświęcić na prace biurowe, związane z rezerwacją i sprzedażą usług, wypełnieniem różnego rodzaju dokumentacji, planowaniem,  zarządzaniem i promocją. Ważne jest, aby wyznaczyć miejsce na biuro i wyposażyć je w niezbędne meble i sprzęt. Nie może tutaj zabraknąć komputera z dostępem do Internetu, telefonu, kalkulatora, materiałów biurowych. Musimy posiadać grafik do rezerwacji miejsc, zeszyt do prowadzenia ewidencji przychodów i wydatków czy też inne wymagane dokumenty księgowe.
W opisanych segregatorach powinna się znaleźć uporządkowana, niezbędna dokumentacja prowadzonej działalności tj. dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, sanitarnych, przeciwpożarowych, budowlanych oraz wszelkie rachunki opłat, ale również dowody wpłat. Ponadto nie może tutaj zabraknąć wydawnictw zawierających informacje o terenie, map, własnych wizytówek i ofert gospodarstwa a także odpowiednio wyposażonego miejsca do obsłużenia gości.
Organizacja dnia dotyczy również prac związanych z porządkami, sprzątaniem i utrzymaniem w czystości pokoi noclegowych, łazienek i pozostałych pomieszczeń. Przed przyjazdem turystów pomieszczenia oddane do ich dyspozycji muszą być odpowiednio przygotowane. W trakcie pobytu gości, wszystkie pomieszczenia wspólne powinny być sprzątane każdego
dnia, a częstotliwość sprzątania pokoi i łazienek oraz słania łóżek powinna być z klientem jasno ustalona. Zaleca się, by czynności te były wykonywane przez jedną i tą samą osobę. Nie należy dopuszczać do sytuacji, aby różne osoby przebywały w pokojach gościnnych, a tym bardziej dotykały rzeczy osobistych naszych gości.

Wiele miejsca i czasu zajmuje organizacja wypoczynku gości. Zakres prac zależy od rodzaju atrakcji, rekreacji, aktywności i form proponowanych zajęć. Niezmiernie ważne jest, aby na początku pobytu poznać upodobania i oczekiwania naszych gości, Niekiedy turyści chcą organizować swój czas samodzielnie, jednak będą oczekiwali od nas informacji, np., co warto zobaczyć, odwiedzić, przeżyć, co jest tutaj ciekawego. Trzeba, więc posiadać wiedzę o najbliższej okolicy, być na bieżąco z tym co się wokół dzieje, trzeba na to poświęcić dodatkowy czas i zaplanować go wcześniej, uwzględniając w swoim harmonogramie czasu pracy. To jest bardzo ważne. Wielu gości oczekuje gotowych propozycji np. wspólnego zwiedzania
atrakcyjnych miejsc, grzybobrania, wycieczki rowerowej czy spływu kajakowego itp. Do tego niezbędne są mapy, foldery, przewodniki. Aby ułatwić sobie pracę warto podjęć współpracę z lokalną organizacją turystyczną, stowarzyszeniem czy sąsiednim obiektem turystycznym lub gospodarstwem agroturystycznym i wesprzeć się ich pomocą w tym zakresie.

przewiń w górę
Created by: milionoczu Copyright by: Polska Federacja Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne" 2012 r
ministerstwo