Przygotowanie obiektu do kategoryzacji

Przygotowanie obiektu do kategoryzacji

Procedury kategoryzacyjne stawiają obiektom określone wymagania związane z metrażem pokoi, ich wyposażeniem w niezbędne meble i sprzęty, dostępnością łazienek oraz miejsc do przygotowywania i spożywania posiłków.
Kategoryzacja obiektów jest przeprowadzona przez licencjonowanych inspektorów, którzy w trakcie oceny ma obowiązek wyjaśnić wszystkie wątpliwości odnośnie stawianych wymogów oraz udzielać porad związanych z funkcjonowaniem wyposażenia pomieszczeń, zagospodarowania terenu.

Kategoryzacji poddany jest cały obiekt, w którym są świadczone usługi noclegowe wraz z usługami towarzyszącymi i musi posiadać w urzędzie gminy wpis do EWIDENCJI INNYCH OBIEKTÓW HOTELARSKICH ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI HOTELARSKIE.

Kategoryzacja ważna jest przez okres 4 lat.

Obiekt skategoryzowany może otrzymać jedna z 3 kategorii: 1, 2 lub 3 słoneczka.
Ponadto gospodarstwa kwalifikowane są do jednej z dwóch rodzajów: wypoczynek na wsi i wypoczynek u rolnika. Używanie obydwu znaków jest prawnie zastrzeżone!

 

Wypoczynek u rolnika, to rodzaj turystyki wiejskiej w czynnym gospodarstwie rolnym. Gospodarstwo oprócz standardowych wymagań kategoryzacyjnych dotyczących wyposażenia musi spełnić dodatkowe, następujące kryteria:
Siedlisko zagospodarowane tradycyjnie z określoną liczbą przyjmowanych gości (30), które otaczają tereny wiejskie (lasy, łąki, pola). W gospodarstwie prowadzona jest produkcja rolna: roślinna i/lub hodowlana, ogrodnicza, sadownicza, rybacka i w której znajduje się min 3 gatunki zwierząt gospodarskich – kury, owce, krowy, świnie itd..
Posiłki domowe wytwarzane na bazie produktów wiejskich z własnego ogrodu warzywnego z możliwość degustacji regionalnych potraw serwowanych w kwaterze dla gości.

Procedura kategoryzacyjna – Przygotowanie obiektu do kategoryzacji:

1. W pierwszej kolejności należy zapoznać się z regulaminem kategoryzacji.
2. Uzupełnić wszystkie wymagania – obiekt powinien być już gotowy na przyjazd inspektora
3. Złożyć wniosek o kategoryzację obiektu.
4. Przeprowadzenie kategoryzacji przez inspektora.
5. Weryfikacja, czas na poprawki zgodnie z zleceniem inspektora – nadanie oceny.
6. Po przeprowadzonej kategoryzacji kwaterodawca otrzymuje tablicę rekomendacyjną, zależnie od otrzymanej oraz certyfikat.

WYMAGANIA STAWIANE KWATEROM WIEJSKIM W OPARCIU O SYSTEM KATEGORYZACJI.

1. Wymagania ogólne

Zapewnienie bezpiecznego pobytu gościom to kluczowy aspekt w każdym obiekcie turystycznym. Nie tylko wewnątrz obiektu ale i na zewnątrz.

Fot. Ranczo nad wodą – ogrodzenie i zamkniecie zejścia do wody.

Oto kilka wskazówek, jak to osiągnąć:
• oczka wodne powinny być ogrodzone lub mają odpowiednie zabezpieczenia, aby zapobiec przypadkowemu wpadnięciu do wody, zwłaszcza jeśli goście przyjeżdżają z dziećmi;
• narzędzia rolnicze w zamkniętych pomieszczeniach lub w specjalnie wydzielonych strefach, które są niedostępne dla gości, warto też oznaczyć potencjalnie niebezpieczne narzędzia, aby uniknąć wypadków;
• solidne ogrodzenie wokół terenu, które zabezpiecza przed niepożądanym dostępem;
• należy umieścić znaki informacyjne w widocznych miejscach, aby goście byli świadomi potencjalnych zagrożeń, takich jak strefy wodne czy obszary z narzędziami.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zapewnia ochronę ubezpieczeniową w razie wyrządzenia szkody osobom trzecim, zarówno w mieniu, jak i na osobie, w związku z prowadzeniem działalności turystycznej lub posiadaniem mienia. Mimo, że jest wymagane od trzech słoneczek (najwyższa kategoria), to jednak kwaterodawca powinien usługi ubezpieczać dla własnego bezpieczeństwa i komfortu gości, którzy w dochodzeniu roszczeń będą kontaktować się z ubezpieczycielem.
Dane kontaktowe gospodarza, ogólna instrukcja przeciwpożarowa, regulamin pobytu, opracowane standardy bezpieczeństwa dla dzieci oraz ulotka informacyjna na temat usług zdrowotnych w okolicy – zawsze powinny być umieszczone w widocznym miejscu!!! W obliczu zagrożenia, zachowania ludzi bywają irracjonalne. Rzucająca się w oczy informacja pozwoli podjąć szybką decyzję.

W domu powinna być apteczka wyposażona w podstawowe medykamenty, sprawna gaśnica oraz czujniki ognia i dymu.

Fot. Fratole

Coraz więcej gości zwraca uwagę na ekologiczne aspekty obiektów, w których się zatrzymują, dlatego właściciele powinni dbać o środowisko (segregacja odpadów w gospodarstwach domowych lub mikro instalacje fotowoltaiczne/ kompostowniki, itp.).

Obecnie w dobie Internetu właściciele powinni posiadać własny profil internetowy (Facebook, strona www/ lub pełna reklama w serwisie www.agroturystyka.pl).
Ważne – informacje powinny być AKUTUALNE, a w nich n.in. ogólna prezentacja gospodarstwa, atrakcje w okolicy, informacje dot. Wyżywienia, cennik, regulamin.
Również na stronie internetowej, w obiekcie po inna znajdować się informacja o przynależności do stowarzyszeń/ Federacji.
Podsumowując: obecność w Internecie jest kluczowa dla skutecznej promocji obiektu agroturystycznego i przyciągnięcia gości!

 

2. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i wyposażenia.

Zewnętrzne elementy zagospodarowania i wyposażenia mają kluczowe znaczenie dla komfortu gości oraz ogólnego wrażenia, jakie robi kwatera. Oto wymagania, które warto wziąć pod uwagę:
Widoczne oznaczenia: czytelne tablice informacyjne z nazwą obiektu, logo oraz informacjami kontaktowym. Wskazane jest, aby umieść znaki wskazujące drogę do kwatery, aby ułatwić gościom dotarcie na miejsce.
Utwardzona nawierzchnia pieszego dojścia do obiektu noclegowego oraz dobre oświetlenie przy bramie wjazdowej i przed wejściem głównym do budynku ułatwiają gościom bezpieczne dojście do obiektu. Parking powinien być dobrze oznakowany i bezpieczny.
Wskazówka – można zakupić dobrą lampę solarną!

W ogrodzie – należy zapewnić wygodne meble ogrodowe. Altanka lub pergola zapewniają cień i ochronę przed słońcem, tworząc przytulne miejsce do odpoczynku. Bezpieczne miejsca na grill lub ognisko – idealne do wspólnego spędzania czasu z rodziną lub przyjaciółmi. Stworzenie przyjaznej i relaksującej atmosfery w ogrodzie agroturystycznym może znacząco wpłynąć na zadowolenie gości i ich chęć do powrotu!

Fot. Tylickie Wzgórze

We wszystkich kategoriach wymagany jest czajnik bezprzewodowy umożliwiający gościom bez skrępowania przygotowanie gorącego napoju o każdej porze. Nie jest wymagany w każdym pokoju, ale w pomieszczeniu ogólnodostępnym przez całą dobę To samo dotyczy korzystania z lodówki oraz podstawowych naczyń.
Istotne jest też zapewnienie suszarki do włosów jak również żelazka i deski do prasowania – może być na życzenie gości.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Pokoje Gościnne

Pokoje gościnne w agroturystyce powinny być zaprojektowane z myślą o komforcie gości.
Oto kilka kluczowych elementów, które warto uwzględnić, aby stworzyć przyjemną przestrzeń do wypoczynku:
• Powierzchnia pokoi w agroturystyce powinna być dostosowany do standardów komfortu oraz liczby osób, które będą w nich nocować np. pokój 2-osobowy na 2 słoneczka powinien mieć minimum 10m2 a na 3 słoneczka już 14 m2.
UWAGA – w pokojach ze skosami – odejmuje się powierzchnię!
• Zwracamy uwagę na jakość materacy oraz wielkość łóżek – łóżko dwuosobowe o min wymiarach 140 cm x 200 cm, jednoosobowe 90 cm x 200 cm. Komfort snu gości jest kluczowym elementem.
• Lampki nocne muszą być przy każdym miejscu noclegowym – umożliwiają gościom czytanie przed snem lub korzystanie z telefonu bez potrzeby włączania głównego światła, co jest szczególnie ważne w nocy.
• Stoliki nocne – umożliwiają możliwość przechowywania drobiazgów.
• Nie należy zapomnieć o odpowiednim oświetleniu pokoju jak również łatwym dostępie do wolnego gniazdka elektrycznego.
Wyposażenie pokoju gościnnego powinno obejmować również: wieszak na wierzchnią odzież, szafę garderobianą, stół (lub stolik) dostosowane wysokością do miejsc siedzących, które należy zapewnić wszystkim gościom.
Ponadto – lustro umożliwiające obejrzenie połowy sylwetki, pojemnik na śmieci niepalny, zasłony okienne zaciemniające lub rolety, a na najwyższą ocenę moskitiery (przynajmniej w jednym pokoju).
Dla każdego gościa należy zapewnić pościel w tym kołdry, poduszki poszewki oraz ręczniki o wymiarach min. 40 cm x 80 cm – na wszystkie kategorie, a od dwóch słoneczek dodatkowo ręcznik kąpielowy o wymiarach min. 70 cm x 140 cm

Fot. Pod Srebrną Górą – wyposażenie pokoju gościnnego

Wskazówka – Pościel powinna zostać wykonana z dobrej jakości materiałów, które są odporne na częste pranie. Powinna się charakteryzować jednolitą fakturą i stonowanym kolorem, dzięki czemu pasuje do wystroju wnętrz każdego z pokoi!

Inspektor zwraca również uwagę na poziom czystości i ESTYTYKI w pokoju, stan mebli, elementy dekoracyjne.
Przy ocenie brana jest również liczba łazienek do liczby pokoi oraz liczba gości przypadających na łazienkę. Na najwyższą ocenę wszystkie pokoje muszą mieć prywatną łazienkę.

5. Samodzielna Jednostka Mieszkaniowa – np. mieszkanie wakacyjne, dom, domek letniskowy.

Fot. Poleski Zakątek – pomieszczenie ogólnodostępne w SJM

 

Samodzielna Jednostka Mieszkaniowa (SJM) to idealne rozwiązanie dla osób szukających niezależności podczas pobytu.
Kategoria w SJM jest w dużej mierze zależna od powierzchni, ilości pomieszczeń i ilości łazienek np.
– na 3 słoneczka – SJM dla 4 osób min. 40 m2 oraz 2 wygodne pomieszczenia (sypialnia i pokój wypoczynkowy z aneksem) i min. 1 łazienka.

Ważne – coraz częściej spotyka się samodzielne jednostki mieszkalne przeznaczone dla dwóch osób, które są idealne dla par lub singli, dlatego w przypadku mniejszej powierzchni (z zachowaniem 40m2 -3m2 na każdą osobę oraz 1 ale bardzo funkcyjnym pokojem) – istnieje możliwość uzyskania 3 słoneczek!

Wyposażenie sypialni jest podobne jak w przypadku pokoi gościnnych (łóżka, lampki, stoliki nocne itp.) ale kilka elementów nie musi być w każdym pokoju, wystarczy, że jest w obiekcie np. w miejscu wspólnym:
– stół normalnej wysokości
– krzesła do siedzenia dla każdej osoby
– meble wypoczynkowe (fotele, kanapy)
– lustro do obejrzenia połowy sylwetki
– szafa garderobiana.

Dobrze wyposażona kuchnia pozwala na elastyczność w planowaniu posiłków, powinna być funkcjonalna i dostosowana do potrzeb gości.
Wyposażenie obejmuje m.in. kuchenkę/ płytę indukcyjną, lodówkę, zastawę stołową, naczynia, przybory  kuchenne, odpowiednie środki i sprzęt czyszczący. Na najwyższe kategorie wymagane jest ekspres do kawy lub kawiarka oraz zmywarka.

6. Baza sanitarna/ węzeł higieniczno-sanitarny – Łazienka

Łazienka w gospodarstwach agroturystycznych powinna być funkcjonalna, czysta i estetyczna.
Na wszystkie kategorie należy zapewnić bieżącą i ciepłą wodę przez całą dobę. Wygodną wannę lub szeroki natrysk.

Fot. Zaborze 47 – łazienka dla gości

Ważnym elementem – nie tylko dekoracyjnym – są półki na mydło przy wannie lub w kabinie natryskowej, półki przy umywalce. Lustro z bocznym lub górnym oświetleniem oraz uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną – zalecane z wyłącznikiem różnicowo-prądowym.
W wyposażeniu łazienki powinien znajdować się dozownik płynnego mydła lub kosmetyki łazienkowe zgodnie z liczbą miejsc noclegowych oraz kosz na śmieci niepalny lub trudnopalny.

 

Liczba osób na kategorię:
• trzy słoneczka – 4 osoby na jedną łazienkę,
• dwa słoneczka – 5 osób na jedną łazienkę,
• jedno słoneczko – max. 6 osób na jedną łazienkę.

 

 

 

 

Zebrane wymagania dla poszczególnych kategorii:
Kategoria (jedno słoneczko):
Wymagania dla pokoi gościnnych:
1. Pokój 1 – osobowy – minimum 7 m2
2. Pokój 2 – osobowy – minimum 9 m2
3. Pokój 3 – osobowy – minimum 11 m2
4. Pokój 4 – osobowy – minimum 13 m2
5. Pokój 5 – osobowy – minimum 16 m2
6. Pokój 6 – osobowy – minimum 20 m2
7. Instrukcje przeciwpożarowe/ regulaminy pobytu/ apteczka
8. Informacje na stronie własnej kwaterodawcy/ w mediach społecznościowych o przynależności do Stowarzyszeń/ Federacji
9. Miejsce ogólnodostępne umożliwiające przygotowanie posiłków/ lodówka
10. SJM – Powierzchnia ogólna dla 4 osób (plus 3m2 na kolejną osobę) 30m2
11. Nocny stolik lub półka przy każdym miejscu noclegowym
12. Lampka nocna przy każdym miejscu noclegowym
13. Lustro umożliwiające obejrzenie połowy sylwetki
14. Miejsce do siedzenia dla każdej osoby
15. Liczba osób na jedną łazienkę – nie więcej niż 6
16. Ręcznik o wymiarach min. 40×80 cm – zgodne z liczbą miejsc noclegowych
17. Zasłony okienne zaciemniające

Kategoria (dwa słoneczka):
Wymagania dla pokoi gościnnych:
Wszystkie poprzednie wymagania plus następujące:
1. Pokój 1 – osobowy – minimum 8 m2
2. Pokój 2 – osobowy – minimum 10 m2
3. Pokój 3 – osobowy – minimum 14 m2
4. Pokój 4 – osobowy – minimum 15 m2
5. Pokój 5 – osobowy – minimum 18 m2
6. SJM – Powierzchnia ogólna dla 4 osób (plus 3m2 na kolejną osobę) 35m2
7. Zadaszenie nad głównym wejściem
8. Dostęp do urządzeń umożliwiających przygotowanie gorących posiłków
9. Ręcznik kąpielowy min. 70×140 cm – zgodnie z liczbą miejsc noclegowych
10. Suszarka do włosów na życzenie gości
11. Procent pokoi z samodzielną łazienką / WC – 50%
12. Liczba osób na jedną łazienkę – nie więcej niż 5

Kategoria (trzy słoneczka):
Wymagania dla pokoi gościnnych:
Wszystkie poprzednie wymogi plus następujące:
1. Pokój 1 – osobowy – minimum 10m2
2. Pokój 2 – osobowy – minimum 14m2
3. Pokój 3 – osobowy – minimum 16 m2
4. Pokój 4 – osobowy – minimum 20 m2
5. SJM – Powierzchnia ogólna dla 4 osób (plus 3m2 na kolejną osobę) 40m2
6. Oświetlenie zewnętrzne przy branie wjazdowej
7. Moskitiery/ naklejki na owady
8. Ekspres do kawy w SJM
9. Zmywarka w SJM
10. Poręcze przy WC, natrysku/wannie (przynajmniej w 1 łazience)
11. Kosmetyki łazienkowe
12. Procent pokoi z samodzielną WC / łazienką – 100%
13. Liczba osób na jedną łazienkę – nie więcej niż 4

 

Materiały do pobrania

brak plików do pobrania

Ta strona używa cookies i podobnych technologii.

Pozostając na stronie zgadzasz się na korzystanie z ciasteczek w przeglądarce oraz technologii partnerów zewnętrznych. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie cookies – opuść stronę.