Zgłaszanie obiektu do ewidencji innych obiektów hotelarskich
Każda osoba chcąca wynajmować pokoje lub miejsca noclegowe w obiekcie, który nie jest obiektem hotelarskim, musi zgłosić obiekt do ewidencji prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego dla miejsca położenia obiektu. Zgłoszenie do ewidencji innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie jest obowiązkowe dla wszystkich, którzy prowadzą działalność polegającą na wynajmowaniu pokoi dla turystów (art.39 ust.3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych) w formie: pokoi gościnnych, kwater prywatnych, wynajmu pokoi, gospodarstwa agroturystycznego, pól namiotowych, domków letniskowych, ośrodków wczasowych, kolonijnych, rehabilitacyjnych itd., bez względu na ilość wynajmowanych miejsc noclegowych.
Zgłoszenia należy dokonać przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich. Co do zasady, zgłoszenia dokonuje się na formularzach udostępnionych przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, lecz nie ma jednolitych ogólnokrajowo udostępnionych wzorów takich wniosków.
Po dokonaniu wpisu, na żądanie wnioskodawcy wydawane jest potwierdzenie wpisu do ewidencji innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie. Koszt takiego zaświadczenia wynosi 17 złotych.
Zgłaszany obiekt musi spełniać wymagania budowlane, przeciwpożarowe i sanitarne, o których mowa w art. 35 ust. 1 ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Spełnianie w innych obiektach, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:
1) budowlanych – książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, a w przypadku gdy obiekt nie posiada książki obiektu budowlanego – protokołem z kontroli obiektu budowlanego;
2) przeciwpożarowych – opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub osoby wykonującej czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej;
3) sanitarnych – opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w obiektach, które znajdują się na terenie jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany – opinią właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
We wniosku zamieszcza się oświadczenie o spełnieniu wskazanych wymagań. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań.
Co powinien zawierać wniosek – stosownie do § 16 z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie:
1. określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie wraz z adresem jego siedziby, a w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna – wraz z adresem miejsca zamieszkania – wskazanie imion, nazwiska, adresu zamieszkania, danych kontaktowych, numer NIP oraz numer wpisu do KRS albo numer wpisu do CEIDG – o ile taki wnioskodawca posiada;
2. wskazanie podmiotu, do którego kierujemy wniosek – wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwi dla miejsca położenia obiektu;
3. dane obiektu – nazwa własna obiektu, adres, telefon, faks, adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej;
4. określanie rodzaju obiektu np. inny obiekt hotelarski, agroturystyka, gospodarstwo agroturystyczne;
5. ilość udostępnianych pokoi i miejsc noclegowych, zakres świadczonych usług, informacje o rodzaju świadczonych usług (domki letniskowe, namioty, usługi sezonowe wraz podaniem casu trwania sezonu lub stałe);
6. oświadczenia, że zgłaszany obiekt spełnia wymogi budowlane, sanitarne i przeciwpożarowe, niezbędne do prowadzenia usług hotelarskich.
Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego obiektu. Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu – dla agroturystyki lub obiektu turystyki wiejskiej – jest zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie. Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, oddzielnego dla każdego z rodzajów obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest – co do zasady – jawna, z wyjątkiem informacji o przeprowadzonych kontrolach i ocenach spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego.
Dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji można rozpocząć świadczenie usług.